Efeze 5 in eigen context

 

Als wij Efeze 5:22-33 bestuderen dan zien we dat Paulus de verhouding tussen lichaam en hoofd als voorbeeld stelt, voor hoe een man en een vrouw zich binnen het huwelijk behoren te gedragen.

In vers 30 schrijft Paulus “Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.”. Dit is een absolute realiteit voor ons als gelovige, wij zijn aan Hem als lichaam verbonden, dit is geen toekomst muziek.

 

Als we Efeze 5 lezen in de context waarin het geschreven staat, dan lezen we in Efeze 1:10 om in de bedeling van de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is.”

 

In vers 22 en 23 “En Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen en heeft Hem als hoofd over alle dingen gegeven aan de gemeente, die Zijn lichaam is en de vervulling van Hem Die alles in allen vervult”.

 

In Efeze 2:11-16 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd….., dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld. Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken, en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.”

 

Samenvatting context

In de Here Jezus wordt alles bijeengebracht, zowel wat in de hemel als op de aarde is. Alle dingen zijn aan Zijn voeten onderworpen en Hij is als hoofd over alle dingen aan de gemeente gegeven. Jood en heiden worden beide tot één lichaam gemaakt, die twee heeft de Here Jezus in Zichzelf tot één nieuw mens geschapen. Om hen beiden in één lichaam met God te verzoenen.

Deze context is essentieel om de sleutel tekst Efeze 5:31 goed te kunnen plaatsen.

 

Efeze 5:30-32

30. Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente. 31. Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn. 32. Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.”

 

Paulus citeert hier Genesis 2:24 en past deze profetisch toe, en in deze context lezen we: Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees van Zijn gebeente. Daarom heeft de Here Jezus zijn Vaderhuis verlaten, om zich aan Zijn vrouw te hechten, of zoals de Statenvertaling zegt; en Zijn vrouw aankleven. Waarop volgt: “En die twee zullen tot één vlees zijn”; oftewel die twee zullen in de Here Jezus tot één nieuwe mens geschapen worden.

Het geheimenis waar Paulus over spreekt heeft betrekking op Christus en de gemeente. Christus is in deze context het hoofd. De gemeente het lichaam uit zowel de joden als de heidenen. Die samen in Christus tot één nieuwe mens geschapen zijn, en met God verzoend, door het kruis.

 

Ecclesia

Het grondwoord voor ‘gemeente’ is ‘ecclesia’ en betekent ‘bijeenvergadering van gelovigen’. De Here Jezus brengt alle gelovige bijeen in Zijn lichaam, zonder onderscheid. Wij zijn met Hem tot één nieuw mens geschapen, en vormen samen het volk, de bruid die God zich zal verwerven.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb