Leerstelling; De gemeente is de bruid van het Lam

De leerstelling; De gemeente is de bruid van het Lam is gebaseerd op twee bijbel gedeelten.

 

Efeze 5:22 t/m 32

• 2 Korinthe 11:2

 

Daarnaast is de achtergrond informatie uit “Een mysterie ontrafeld” over een Joods-Galilese bruiloft en de eindtijd, een goed kloppend verhaal dat eventuele twijfels over dit onderwerp kan wegnemen.

Toch wil ik in deze studie laten zien dat de Bijbel ruimte biedt voor een andere opvatting.

 

Het huwelijksleven

Efeze 5:22 t/m 32

“Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere, want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder van het lichaam. Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn. Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven, opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord, opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn. Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente. Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente. Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn. Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.”

Paulus stelt in dit gedeelte de relatie tussen Christus en Zijn lichaam als voorbeeld, voor hoe een man en een vrouw binnen het huwelijk met elkaar behoren om te gaan. Hierbij is Christus het hoofd en de gemeente het lichaam.

En hoewel Paulus het lichaam als iets “vrouwelijks” beschrijft brengt hij haar niet in verbinding met een bruid, en zeker niet met een bruiloft in de toekomst.

Hij schrijft “Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.” Uitgaande van het Bijbelse principe; dat een man en een vrouw vanaf de bruiloft tot één vlees zijn, kan het in dit gedeelte niet gaan om de ‘toekomstige’ vrouw van de Here Jezus.

 

Reine maagd

Ook het woord ‘harmozo’ uit 2 Korinthe 11:2 heeft een discutabele definitie gekregen in onze Bijbel vertalingen.

 

2 Korinthe 11:2 (HSV)

“Want ik beijver mij voor u met een ijver van God. Ik heb u immers ten huwelijk gegeven aan één Man om u als een reine maagd aan Christus voor te stellen.”

 

2 Korintiers 11:2 (NLD1939)

“Want ik ben na-ijverig op u met goddelijke ijverzucht. Want aan één man heb ik u verloofd, om u als reine maagd aan Christus’ zijde te stellen;”

 

2 Korinthiërs 11:2 (NBG51)

“Want met een ijver Gods waak ik over u, want ik heb u verbonden aan één man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen.”

 

Verbinden

‘Ten huwelijk gegeven', ‘verloofd' en ‘verbonden’ zijn allemaal vertalingen van het woord ‘harmozo’.

Dit ‘grondwoord’ komt slechts 1 keer voor in het nieuwe testament en wordt het best vertaald met ‘verbinden’.

Dit ‘verbinden’ kan worden opgevat als een ‘huwelijk’ gezien de context over een ‘reine maagd' en een ‘man’ gaat.

Tegelijkertijd is dit ‘grondwoord’ vertalen met ‘huwelijk’ een stap te ver, hiermee wordt de kleur van het soort verbinden ingevuld, terwijl de ‘oorspronkelijke’ tekst prima gelezen kan worden zonder deze toevoeging.

Neem de NBG-vertaling, deze heeft ‘verbinden’ gewoon met ‘verbonden’ vertaald. Hiermee wordt de ‘oorspronkelijke’ tekst goed weergegeven, en kan de kleur van deze verbinding door de lezer zelf worden ingevuld.

Lees je 2 Korinthe 11:2 vanuit de overtuiging dat het lichaam de bruid van het Lam is, dan lees je ‘verbinden’ als ‘verloven’ of ‘ten huwelijk gegeven’.

Maar lees je 2 Korinthe 11:2 vanuit de overtuiging dat het lichaam van Christus nu al vlees van Zijn vlees is en gebeente van Zijn gebeente, dan lees je ‘verbinden’ als ‘verbonden’ zoals een lichaam aan een hoofd.

Om deze verbinding tot stand te brengen is er geen huwelijk nodig. Want een lichaam wordt door geboorte aan het hoofd verbonden. Oftewel wij zijn door wedergeboorte leden van Zijn lichaam, en vlees van Zijn gebeente.

Hiermee is nog zeker niet alles gezegd, maar voor nu voldoende om helder te krijgen dat de inhoud van 2 Korinthe 11:2 discutabel is. De Bijbel laat ruimte voor een andere lezing dan ‘verloofd’ of ‘ten huwelijk gegeven’.

 

Mysterie ontrafeld

Het grootste bewijs voor de leerstelling; de gemeente is de bruid van het Lam ontstaat als de Bijbel wordt gelezen in het licht van een Joods-Galilese bruiloft.

Een goed kloppend verhaal over een Joods-Galilese bruiloft, waarin uitspraken van de Here Jezus in het licht van deze traditie worden gelezen.

Hieruit blijkt dat de Here Jezus Zijn discipelen op een verborgen manier benaderd heeft als Zijn bruid.

En hoe kloppend dit verhaal ook is, de Here Jezus zegt in Mattheüs toch echt iets anders.

 

Mattheüs 9:14 en 15

“Toen kwamen de discipelen van Johannes bij Hem en zeiden: Waarom vasten wij en de Farizeeën veel en vasten Uw discipelen niet? Jezus zei tegen hen: De bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen dat de Bruidegom van hen weggenomen zal zijn, en dan zullen zij vasten.”

 

Bruiloftsgasten

Hier worden de discipelen letterlijk bruiloftsgasten genoemd, en niet alleen op dat moment, maar ook voor de dagen die komen, als de bruidegom van hen weggenomen zal zijn!

 

Conclusie

Kortom de Bijbel laat ruimte voor het thema; De stad van het Lam.

Ik hoop hiermee voldoende Bijbelse grond te hebben gegeven om met vrijmoedigheid deze studie te volgen. En de Bijbel te gaan lezen in het licht van openbaring.

 

Openbaring 1:3

“Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.”