De bruid als volk

 

Hosea 1:1-3

Hosea moest een vrouw nemen uit de hoererijen, als beeld van het volk Israël dat steeds weer de afgoden dienden. Israël was toen al verdeeld in twee delen. Israël het tien stammenrijk en Juda (Joden) het twee stammenrijk. Hosea kreeg met Gomer drie kinderen waarvan de namen een profetische boodschap vertellen.

Hosea 1:4 en 5 (Jizreël)

Bij de geboorte van Jizreël, wordt het einde aangekondigd van het koningschap van Israël, het tien stammenrijk.

Hosea 1:6 en 7 (Lo-Ruchama)

Bij de geboorte van Lo-Ruchama, wordt eraan gekondigd dat God zich niet meer zal ontfermen over het huis van Israël, het tien stammenrijk, en wordt de wegvoering aangezegd.

Maar over Juda het twee stammenrijk, zal God zich wel ontfermen.

Hosea 1:8 en 9 (LO-Ammi)

Bij de geboorte van lo-Ammi, wordt er gezegd; u bent niet mijn volk en ik zal er voor u niet zijn.

Israël, het tien stammenrijk heeft van God haar Man een echtscheidingsbrief gekregen.

 

Jeremia 3:8

“Maar Ik zag, toen Ik vanwege alles waarin het afvallige Israël overspel had gepleegd, haar weggestuurd had en haar een echtscheidingsbrief gegeven had, dat Juda, haar trouweloze zuster, niet bevreesd werd. Zij ging zelf ook hoererij bedrijven.”

 

Dit betekent naar de wet gesproken, een definitief einde aan Israël, het tien stammenrijk.(Deuteronomium 24:1-4)

En dan lijkt er in het volgende vers voor Israël toch hoop te zijn.

 

Hosea 1:10

“Toch zal het aantal Israëlieten zijn als het zand van de zee, dat niet gemeten en niet geteld kan worden. En het zal gebeuren dat in de plaats waar tegen hen gezegd is: U bent niet Mijn volk, tegen hen gezegd zal worden: Kinderen van de levende God.”

 

Volgens Paulus gaat het in dit gedeelte niet over Israël het tien stammenrijk, maar over hen die door geloof deel hebben aan de belofte.

 

Romeinen 9:6-8

“Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.”

 

En vervolgens maakt Paulus de verbinding naar Hosea.

 

Romeinen 9:24‭-‬26 ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

“Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen. Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde. En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was: U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden."

 

Door het geloof in de Here Jezus worden we tot Abrahams nageslacht gerekend, en worden wij kinderen van de levende God genoemd. Een volk dat niet Zijn volk was maar dat wel is geworden.

Dit volk is volgens Hosea de bruid die God zichzelf zal verwerven.

 

Hosea 2:18 en 22 NBG51

“Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming;.....Dan zal Ik haar voor Mij zaaien in het land, en Mij ontfermen over Lo-Ruchama, en tot Lo-Ammi zeggen: Gij zijt mijn volk. En hij zal zeggen: Mijn God!”

 

Elohim

Deze bruid wordt aan God ‘Elohim’ gekoppeld. Dit blijkt uit vers 22 waarin Hosea zegt: en hij zal zeggen: Mijn Elohim.

Het Hebreeuwse woord voor God is ‘Elohim’, een meervoudsvorm van het Hebreeuwse Woord ’Eloah’, wat ‘De Almachtige’ betekent.

‘Elohim’ betekent dus ’De Almachtigen’- meer dan slechts één persoon. Van deze Godheid maakt de Here Jezus deel uit als het vlees geworden Woord. (Johannes 1:14)

Paulus leert in 1Korintiërs 8:6 “dat er maar één God is, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.”

Wij zijn tot de Vader, door de Here Jezus. Oftewel de gemeente wordt door de Here Jezus verworven en bijeengebracht, wij zijn uit God geboren, en tot de Vader gebracht.

 

Tot één nieuw mens

In Efeze 2:15-16 staat dat de Here Jezus jood en heiden in Zichzelf tot één nieuwe mens geschapen heeft, en in één lichaam met God verzoend.

Dit betekent dat het volk, de bruid in de Here Jezus één nieuw mens is geworden.

In dit licht is het niet verwonderlijk dat Hosea hetgeen ‘haar’ genoemd wordt veranderd in iets wat mannelijk is.

 

Hosea 2:22

“En Ik zal haar voor Mij in de aarde zaaien en Mij ontfermen over Lo-Ruchama (geen ontferming) Ik zal zeggen tegen Lo-Ammi (niet Mijn volk): U bent Mijn volk, en hij zal zeggen: Mijn God!"

 

Oftewel: En Hij zal als hoofd van dit volk zeggen: Mijn God!

Om deze gedachte te kunnen volgen is het van belang te weten, dat God alle dingen aan de voeten van de Here Jezus onderworpen heeft. Om Hem als hoofd over alle dingen aan het lichaam te geven.(Efeze 1:22‭-‬23)‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Als alles aan de Here Jezus onderworpen is, zal Hij zichzelf ook onderwerpen aan God de Vader, zoals beschreven in 1korinthe 15.

1Korinthe 15:27 en 28

“alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd. En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.”

Dit zal gebeuren als de laatste vijand, de dood tenietgedaan is. (1Korinthe 15:26)

Dit moment wordt beschreven in openbaring 20 het laatste gedeelte. Direct daarna begint openbaring 21 over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

We zien het nieuwe Jeruzalem vanuit de hemel neerdalen, getooid als een bruid voor haar man. En een stem die zegt: Zie, kijk, dit is wat je in het nieuwe Jeruzalem getooid als bruid moet zien: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.

 

Conclusie

De bruid die God zichzelf zal verwerven is een volk dat door de Here Jezus als lichaam bijeen gebracht wordt. De vervulling zal plaatsvinden op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, als het nieuwe Jeruzalem getooid als bruid vanuit de hemel neerdaalt. En de Here Jezus zal zeggen: Mijn God!